Archive for the ‘muhasabah’ Category

Isu #19: Hakim Yang Masuk Neraka

Lagi berkaitan isu semasa  (^-^)…

________________________________

Sumber buku: Soal Jawab Isu-isu Mencabar Dalam Islam
Oleh: Ustaz Abdul Ghani Shamsudin

SOALAN:

Umum tertanya-tanya mengenai kedudukan golongan ‘hakim’ khususnya di Malaysia, ramai daripada kalangan mereka sama ada secara sedar ataupun tidak terlibat dalam menjatuhkan hukuman kepada orang tidak bersalah dan membebaskan golongan yang bersalah.

Dalam isu Altantuya sebagai contoh, majoriti rakyat Malaysia percaya kes tersebut ada hubungan dengan orang yang berprofil tinggi, namun ia hamper kepada penutupan kes, sedangkan ramai orang yang tidak bersalah yang belum disabitkan di mahkamah, tetapi disumbatkan dalam tahanan seperti ISA selama beberapa tahun mengikut kehendak pihak tertentu.

Ada sebuah hadis Rasulullah S.A.W yang menegaskan bahawa antara tiga hakim yang menjalankan tugas masing-masing, dua daripada mereka akan masuk neraka dan seorang sahaja yang akan masuk syurga. Persoalannya, adakah hadis ini benar? Jika benar, mohon dijelaskan supaya ia dapat membuka mata banyak pihak terutama golongan pemerintah yang semakin jauh dari Islam.

 

JAWAPAN:

Hakim mempunyai peranan dan martabat yang sangat penting dalam masyarakat. Keadilan banyak bergantung kepada ketelusan, integriti dan kesaksamaan mereka dalam proses penghakiman dan kejituan mereka ketika menjatuhkan hukuman. Keadilan juga bergantung kepada darjat kesaksamaan sesuatu pola undang-undang yang digunapakai atau dikuatkuasakan. Semakin tinggi kebijaksanaan perumus sesuatu pola perundangan, semakin tinggi merit dan nilai keadilan yang dapat dinikmati oleh khalayak rakyat dan orang ramai.

Meskipun manusia dengan segala kebijaksanaan dan kepakaran mereka bersama boleh menampilkan suatu kebijaksanaan menghasilkan pola perundangan yang baik, namun Allah S.W.T sebagai Tuhan yang mencipta manusia jauh lebih bijaksana dan jauh lebih adil berbanding manusia; walau betapa bijak dan pakar mereka sekalipun. Sebab itu Allah S.W.T menegaskan dalam firmanNya:

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah tidak akan menzalimi seseorang walaupun sebesar zarah, dan jika ada kebajikan (sekecil zarah), nescaya Allah akan melipatgandakannya dan memberikan pahala yang besar dari sisiNya.”

An-Nisa’: 40

Continue reading

Intelligence Is Different

What makes us human? Because we have heart with lovely humanity behaviour?

Because we have brain that can think out of its usual capability (beyond each & discreet scope).

Every children, every man have our own way to understand things. We were born with unique identity, think differently, own dreams.

More importantly, each one of us have our own field of expert. Why must we drag somebody to be something that they are not capable of… leaving them behind, other than we guide them to build their spirit & courage to follow their path of dream?

They are not stupid or retard! They are special!!

The Blind Side

Taare Zameen Par (Every Child is Special)

Turn Way Back

Jauh aku mengembara
Memerhatikan gelagat manusia

Ada yang gembira hingga terlupa
Ada yang berduka tetapi gembira

Lelah menempuh jalan beronak duri
Kadang sesat tanpa haluan

Sehingga punca hilang di mata
Turutkan jua hati yang buta
Tak terdaya rasanya kaki melangkah

Kau pimpinlah langkah aku Tuhan
Agar tidak aku kesesatan dari jalan SyurgaMu

Aku hanya hamba yang diciptakan dengan kelemahan
Sering daku terlupa sering jua daku terleka
Dengan nikmatMu yang melimpah di depan mata

The ONE that made us all
And HE’s the guardian of HIS true believers

As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy

As HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us

HE knows what’s in all in our heart

HE bring ourselves from the darkness into the light

Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way

Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

Selepas 2 Hari

<  Diberikan oleh seorang senior, untuk disampaikan kepada pembaca:  >

Assalamualaikum.

Selamat menjalani ibadah puasa Hari Arafah 9 Zulhijjah ini, bersamaan Sabtu, 5 November 2011 ini. Cubalah elakkan beraktiviti makan minum yang boleh dibuat sepanjang minggu dan bulan untuk kelebihan sehari setahun ini.

                     

Hadith daripada Abi Qatadah r.a. ujarnya, Rasullullah s.a.w. telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari‘Arafah, sabdanya bermaksud: “Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya.”

(Riwayatkan oleh Muslim dan al-Tirmizi)

Menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. juga bahawa Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Puasa pada hari ‘Arafah itu menghapuskan dosa dua tahun yang lalu dan tahun yang akan datang.” 

(Diriwayat oleh Muslim)

Marilah sebarkan untuk meramaikan orang berpuasa pada hari tersebut. 

Itu sahaja. 🙂

Wallahua’lam

Wassalam.

<  Saya dijangka ke kebun sawit Sabtu ini. Puasa + Menyawit  >

HIS Plan!

Allah’s Plan is GREAT!

Some things are beyond planning.
And life doesn’t always turn out as planned.
You don’t plan for a broken heart.
You don’t plan for a lump in your breast.

You plan to be young forever.
You plan to climb the corporate ladder.
You plan to be rich and powerful.
You plan to be acclaimed and successful.
You plan to conquer the universe.
You plan to fall in love – and be loved forever.

You don’t plan to be sad.
You don’t plan to be hurt.
You don’t plan to be broke.
You don’t plan to be betrayed.
You don’t plan to be alone in this world
You plan to be happy.
You don’t plan to be shattered.

Sometimes if you work hard enough, you can get what you want.
But MOST times, what you want and what you get are two different things.

We, mortals, plan. But so does Allah in the heavens.
Sometimes, it is difficult to understand Allah’s plans especially when His plans are not in consonance with ours.

Often, when He sends us crisis, we turn to Him in anger.
We cannot choose what Allah wishes us to carry, but we can carry it with courage knowing that He will never abandon us nor send something we cannot cope with.

Sometimes, Allah breaks our spirit to save our soul.
Sometimes, He breaks our heart to make us whole.
Sometimes, He allows pain so we can be stronger.
Sometimes, Allah sends us failure so we can be humble.
Sometimes, He allows illness so we can take better care of ourselves.
And sometimes, Allah takes everything away from us so we can learn the value of everything He gave us.

Make plans, but understand that we live by Allah’s grace and by Allah’s plans!

Try to do our best in the way of Allah, in order to make our plans come true,

and ask the best to Him only! 

‘Cause…  Allah knows BEST..!

--- stolen from her ---

Mari Menaip Kebenaran…

Assalamualaikum…

Kali ini tiada entri sempena Syawal. Hanya pandangan yang terfikir di dalam hati.

Terasa sungguh bahang isu status penjajahan British ke atas Tanah Melayu. Lebih-lebih lagi bila apa yang dibaca dalam buku teks yang diterbitkan kerajaan berpuluh tahun dahulu, kini bertentangan dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh bekas pemimpin negara ini sendiri. Walaupun saya sudah maklum, waktu belajar dulu ada perkara yang tidak boleh masuk jika dikaitkan anta ilmu yang didapati dalam mata pelajaran Pendidikan Islam & Sejarah… namun kini lebih jelas bila isu ini timbul di kalangan masyarakat.

Tetapi, masih banyak versi yang berlawan sesama sendiri. Mengapa? Jawapannya, ada pada petikan tulisan Dr. MAZA: SEJARAH: FAKTA, KRITIKAN DAN TAFSIRAN. Dalam artikel beliau, juga sekali lagi membuktikan bahawa agama Islam itu berdiri di atas kebenaran, kerana sejarah yang datang dari Al-Quran & hadis yang berserta sumber riwayatnya, iaitu jalan yang menghubungkan apa yang dikata oleh perawi kepada asalnya, dapat membuktikan kebenaran sejarah yang dibawa oleh Islam. Di sinilah lompangnya sejarah dalam buku teks negara kita.

Jadi mengapa di dalam kekeliruan ini masih belum dapat bertemu jalan penyatuannya? Kerana di antara kita masih ada yang suka membuat cerita, mencipta fitnah & menjaja aib orang lain. Berhentilah berdusta, kalau betul sayangkan agama & negara. Ayuh para pengguna laman terluas di alam digital ini! Marilah menaip kebenaran!!

“…

diam lebih baik daripada mengumpat/mengata,

tidur lebih elok dari menaip fitnah dalam internet

…”

Mencari Dia

Walaupun program dah berlalu, nak tampal jugak poster ni kat weblog… kena la warna tema kan?

Mencari Lalilatul Qadar di sebalik sepuluh yang terakhir.

Mencari Dia setiap saat setiap masa!

Ramadhan Terakhir?

Terfikirkan dosa lama yang mungkin belum terpadam

Memikirkan taubat yang entah ya atau tidak Dia terima

Warna hitam diri ini Hanya Dia yang tahu

Doa Ramadhan

Assalamualaikum

Di bawah ialah antara doa-doa yang boleh kita baca sepanjang bulan Ramadhan (dan amalkan di bulan-bulan seterusnya)… Sebenarnya ada banyak, tapi saya pilih 5 yang ringkas & mudah dihafal saja. Mari kita fahami maksudnya (^.^):

  1. Doa Ketika Hendak Bersugi

    Allahumma baarikli fiihi Yaa arhamarraahimiin

    “Ya Allah Ya Tuhanku, berkatilah aku dalam bersugi itu, wahai Yang Maha Rahmat daripada sekalian orang yang merahmati.”1

    Doa ini disebut oleh Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Azkar al-Nawawiyah. Menurut Imam al-Nawawi, hendaklah ia bersugi melintang dengan memulakan dari bahagian kanan dari mulutnya dengan berniat sunat.2

  2. Doa Masuk Pasar

    Laa ilaha illallahu wahdahu, Laa syariikalahu, Lahulmulku, Walahulhamdu yuhyii wayumiit Wahuwa hayyu laa yamuut, biyadihilkhair wahuwa ‘alaa kulli syai’in qadiir

    “Tiada Tuhan melainkan Allah Yang Esa, tiada sekutu bagiNya, bagiNya segala kerajaan dan segala kepujian, Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia tetap hidup dan tidak mati, di tanganNya segala kebaikan dan Dia berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.”3

    Daripada Buraidah R.A. berkata, “Apabila Rasulullah S.A.W. memasuki pasar, Baginda membaca (doa tersebut). Maka Allah akan mencatit baginya seribu kebaikan dan memadamkan seribu kali seribu keburukan serta mengangkat baginya seribu kali seribu tingkatan.”4

  3. Doa Berbuka Puasa
    Berseorangan:

    Allahumma lakasumtu, Wa’alaa rizqika afthortu, Fataqabbal minni, Innaka antassami’ul’aliim

    “Ya Allah, ya Tuhanku! Aku berpuasa keranaMu, dan dengan rezekiMu aku berbuka, maka terimalah puasaku itu, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

    Berjemaah:

    Allahumma lakasumna, Wa’alaa rizqika afthorna, Fataqabbal minna, Innaka antassami’ul’aliim

    “Ya Allah, ya Tuhan kami! Kami berpuasa keranaMu, dan dengan rezekiMu kami berbuka, maka terimalah puasa kami itu, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”5

    Daripada Ibn Abbas R.A. berkata, “Rasulullah S.A.W. apabila berbuka puasa Baginda membaca doa tersebut.”6

  4. Doa Apabila Bertemu Lailatulqadar

    Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul’afwaa fa’fu’anni

    “Ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, suka mengampunkan maka ampunilah aku!”7

    Daripada Aisyah R.A. dia berkata kepada Nabi S.A.W., “Jika aku berasakan berada di malam lailatulqadar, apa yang mesti aku doa?” Baginda menjawab yang bermaksud, “Ucapkan doa (tersebut).”8

  5. Doa Memohon Keteguhan Iman & Tetap Pendirian

    Allahumma musorrifalquluub sorrif qulubana ‘alaa thoo’atik

    “Ya Allah ya Tuhanku, Tuhan yang mengarahkan hati, arahkan hati-hati kami pada ketaatan kepadaMu.”9

    Daripada ‘Amru ibn al-‘As berkata bahawa dia mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya hati anak Adam keseluruhannya berada di antara dua jari Allah Yang Maha Pengasih seperti satu hati. Ia memalingkannya mengikut kehendakNya.” Kemudian Rasulullah S.A.W. berdoa seperti doa tersebut.10

~~ Selamat berpuasa & selamat beramal! ~~

Info:

1,2     Al-Azkar al-Nawawiyah (289).

3,4     Riwayat Ibnu Majah (2235).

5,6     Sunan al-Daruqutni (2303).

7,8     Riwayat al-Tirmizi (3513), Ibn Majah (3850).

9,10    Riwayat Muslim (6921).

OH! Sedang Ditekan!!

OHH!!!

Tidak teringin menaip semula dengan isi sendiri. Saya hanya kopi ‘n’ pes dari SINI.

 

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut, kelaparan, kekurangan dari harta benda, jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa musibah, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali”. Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat hidayah”

[Al-Baqarah 155-157]

Apa pun yang terjadi, kita ini sememangnya sang HAMBA milikNYA yang sentiasa layak untuk diuji. KepadaNya jualah dikembalikan segala urusan~ 🙂

 

Ayat dalam gambar: Surah Al-Imran, ayat 139.
%d bloggers like this: