Archive for the ‘lagu’ Category

Cuti Sekolah

Hujung minggu dalam bulan Jun 2011 ini dah penuh dengan jemputan perkahwinan seluruh Malaysia. Ramai kawan sekolah, kawan sekerja, bos di tempat kerja yang dah & akan kahwin. Dengar khabar pasangan ialah dari pilihan sendiri… dan saya yakin kesemua pasangan pilihan mereka adalah yang baik. Bagi yang Muslim, pastinya mereka telah memilih mengikut saranan syariat.

Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud,

“Dinikahi perempuan itu kerana empat perkara: kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan kerana agamanya. Tetapi ambillah perempuan yang beragama nescaya beruntung hidupmu.”

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah S.A.W. juga bersabda,

 “Jika datang kepada kamu seorang lelaki yang kamu redhai agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Jika tidak, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerosakan yang besar.”

(HR. Tirmidzi. Al Albani berkata dalam Adh Dho’ifah bahwa hadits ini hasan lighoirihi)

Dan kepada mereka-mereka yang akan berkahwin ini, sentiasa ingat tanggungjawab yang menanti akan bertambah…. maka jalankannya bersama-sama agar ianya mudah. Punca rezeki juga akan bertambah insyaAllah, maka hargailah pasangan masing-masing. Dua lagu di bawah ini untuk kamu!

Taio Cruz – Telling the World

Maher Zain – For The Rest of My Life

p/s: Saya memang suka animasi 3D!
Advertisements

Tayangan Untuk Dikenang

Saje mengambil sedikit masa sambil membuat kerja yang terlalu lama di hari Ahad. Sebenarnya nak buat video untuk mak & abah, tapi…. saya tak ada banyak gambar digital mereka. Gambar yang ada pulak tak sesuai untuk tatapan umum… (T_T)

Jadi, saya gantikan la video ni untuk sahabat-sahabat… maaf juge, video ini telah di format semula untuk mengecilkan saiznya. Maka kualiti gambarnya kurang jelas sedikit. Kalau nak yang asal, masih ada dalam simpanan saya lagi.

Sila… sila. Tekan butang segi tiga tu ye~

Jadi Lelaki & Cuba Lagi!

Satu-satunya penyanyi gaya hip-hop atas bumi yang aku gemar dengar lagunya – Malique.

Liriknya (orang kata) biasa, tapi setiap satu baris ada makna! Untuk siapa? Dirinya & orang lain…

(Orang kata lagi) Apalah minat lagu serabut macam ni? Rilek dik… sedar tak dia bawa mesej dakwah cara tersendiri? Kalau tak jumpa, cuba tengok liriknya (pun cukuplah) & cari lagi.

Salah satu dalam albumnya, Cuba Lagi (feat Lah Ahmad):

Satu dua tiga dan empat
Cuba berkali masih tak dapat
Lupakan sakit segan dan penat
Nanti di puncak pasti terubat

Empat tiga dua dan satu
Puncaknya betul aku di situ
Ada dah dekat, ramai yang berbatu
Cuba lagi dik ku tunggu

(korus)
Ku cuba berkali-kali
Masih tak menjadi-jadi
Tapi ku tak patah hati
Tiap kali gagal aku cuba lagi
Aku cuba lagi, aku cuba lagi
Hanya yang lemah kan lari
Jadi lelaki dan cuba lagi

Ku cuba, ku cuba, ku cuba
Puas ku cuba

Nah! Bukan senang hendak menang
Apatah lagi jadi juara
Nah! Bukan senang nak jadi bintang
Apatah lagi jadi lagenda
Aku tahu aku fasih
Nombor satu, yup, aku masih
Terima kasih seteru bersekutu
Keranamu aku bertambah mutu
Tetapi, kebelakangan ini aku tepu
Hampir beku, ni, buku lirik kosong nak berdebu
Hilang sengat hilang seri hilang seru hilang merdu
Mata tutup kepala tertelungkup
Pintu dengar ketuk, oh anakku menjenguk
Papa jangan kerut dahi
Tukar niat baca Bismillah mesti jadi

(ulang korus)

Buat lagu hebat radio tak nak main
Apa boleh buat? Buat lagu lain
Aku dengar sedap, dia dengar lain
Mungkin lepas menang AIM dia main
Jangan cari pasal, kaji hujung pangkal
Buat lagi sampai tiada orang boleh sangkal
Sampai orang kampung kata pakai tangkal
Sampai gadis kota tidur tepuk bantal
Sampai orang-orang gaji pun hafal
Tapi selagi tak berlaku, tawakal
Ganda usaha bukan simpati
Percaya besok lusa buat lagi
Mereka tanya sampai mana
Yo nampak langit sampai sana
Tiada makna kalau tiada fakta
Lihat carta situ ku diwarta

(ulang korus)

Ma kata ku pandai Pa kata ku kuat
Jadi kalau cari jalan tak jumpa, ku buat
Ke sini ke sana hanya satu garis lurus
Jangan menoleh mana-mana jalan terus
Ku bukan jenis suka omong kosong
Tolong dengar dik, jangan bodoh sombong
Lima ribu tahun atau lima saat
Kalau kita mahu kita dapat
Banyak laki, berapa jati
Banyak janji, berapa ditepati
Cuma dara sunti minta puji, anak jantan minta uji
Lepas cakap besar tanam pokok
Pasti belum boleh berteduh besok
Dan kalau tak berbuah doa sehari lagi
Tuah akan sampai dengan Taming Sari sekali

Ku cuba lagi

(ulang korus)

Simple bahasa je lirik dia sebenarnya… Tapi makna kena faham sendiri betul-betul. Kena tak batang hidung sendiri?
Ni baru satu lagu, ada banyakkkk lagi~ kalau tak faham, boleh Cerita kat Kedai Kopi.
Tak perlu kata/komen apa-apa, Senyum!
OK.


Excuses: Forgot? Don’t know? or Never read?

Smart enough?
Let us try…..

Test I. Complete the lyrics:
  1. Who let the dogs ______.
  2. Opps I did it ______.
  3. Ain’t no mountain ______.
  4. I believe I can ______.
  5. Under my umbrella, ella ______.


Test II. Complete the verses:
  1. Waqala arrasoolu yarabbi inna qawmee ittakhathoo hatha alqur-ana______.
    And the Messenger has said, “O my Lord, indeed my people have abandoned the Qur’an.” [25:30]
  2. Wanunazzilu mina alqur-ani mahuwa shifaon warahmatun lilmu’mineena walayazeedu aththalimeena ______.
    And We send down of the Qur’an that which is healing and mercy for the believers, but it does not increase the wrongdoers except in loss. [17:82]
  3. Thalika alkitabu larayba feehi hudan ______.
    This is the Book about which there is no doubt, a guidance for those who fears Allah. [2:2]

Got it from here.

Now how? Can we answers both Test I & II without looking to any reference?
You know the reasons why… admit it yourself!


Thanks my old friend!

Salam Buat Semua

Bersama rasa simpati dengan kehilangan yang dialami Sahabat.


Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir, salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu

Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin mengulangi semula
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesempatan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir

p/s: Kita? Mengisi masa sehingga tiba waktunya...

Sekolah Lama

 

Semenjak ku tinggalkan sekolahku
Ku tempuh alam remaja sendiri kini
Tiada deringan loceng
Menuju ke kantin bising beli mi goreng

Di sekolah kawan-kawan degil
Leka di makmal praktikal selalu kena sekel
Ketawa guru membebel
Tak lucu lagi bila pehaku diketil

Sekolahku oh sekolahku
Begitu ku rindu
Di situ tinggalnya kenangan semusim berlalu

Sekolahku
Kau membekal ilmu untukku dewasa
Pertama kalinya…
Sedang asyik bercinta
Di hujung padang sana…
Ditangkap jaga….
Ddisebat guru besar

Semalam ku terus berlari
Menuju pagar sekolah lama ku tinggalkan
Dapatkah aku semula
Membangkit nostalgia di zaman sekolah

Kesalnya rasa di hati
Kelalaian sendiri tak memberi erti
Kalaulah dulu ku tahu
Tak rela ku persendakanmu sekolahku


– Mamat –

Syifa’

Lagu ni memang menyembuhkan.
Menenangkan hati & perasaan.
Lirik + Muzik + Intonasi & pembawakan = MANTAP.

Lirik bhgn 1 (B. Inggeris)

SINI

Lirik bhgn 2 (sambungan B. Arab)

OUTRO 1(x2):

قلب بين يدي قلب و بيد الله كل قلب
Qalbun baina yadai qal’b, yadillahi kullu qal’b

عين ترعى عينا، وعين الله ترعى
Ainun taro’a aina, wa ainullahi tar’a

كلمة طيبة صدقة
Kalimatun thoyyibatun shodaqo

تبسمك لأخيك صدقه
Tabassummuka liahika shodaqo

كل معروف صدقة
Kullu ma’rufin shodaqo

 

OUTRO 2(x3):

اللهم اشف شفاءً لا يغادر سقماً
Allahumma isyfi syifaan laa yughodiru saqoma

اللهم اشف شفاءً
Allahumma isyfi syifaan

 

~Selamat mendengar~

Fenomena Akhir Zaman (terkini)

Assalamualaikum wbt.

Institusi Usrah MMU Melaka dengan ini berbesar hati menjemput semua menyertai

Konsert Nasyid 2010
>>>   FENOMENA AKHIR ZAMAN   <<<

menampilkan persembahan langsung dari


dan


Tempat: Dewan Utama, Universiti Multimedia (Kampus Melaka)
Tarikh: 30 Oktober 2010
Masa: 8.30 malam
Harga Tiket: RM 8.00

Sebarang pertanyaan dan tempahan tiket, sila hubungi:

Aidil – 017-6399925
Nadiah – 0137105292

Tempahan tiket telah dibuka sekarang!!!!!!!


Hasil sumbangan tiket akan disumbangkan kepada badan-badan kebajikan yang dipilih.

blog rasmi:
http://konsertnasyid10.blogspot.com/

hebahan:
Dimensi Minda

montaj promosi:

***     they’re here not to judge, but to share~ ***

Institusi Usrah 1011
Multimedia University
Kampus Melaka.

Sedarkan ku di waktu sunyi

mohon keampunan Mu

Ya Allah, Ya Tuhanku… hambaMu merindukan
Rahmat kasih sayangMu dan jua keredhaanMu
Dalam hidupku

Meskipun ku ulangi dosa noda yang menjanjikan azab sengsara
Namun ku sedari keampunanMu tidak bertepi

Ku akui diri ini, hamba yang mungkir pada janji-janji
Jadikanlah taubat ini yang sejati
PadaMu Ilahi

Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosaku
Ya Allah, redhakanlah kehidupanku
Moga terhapus penghijab kalbu antara Kau dan aku

Tuhan,
Ku zalimi diri ini andai Kau tak ampuni dan rahmati
Alangkah ruginya diri

Tuhan,
Jangan Kau palingkan hati ini setelah Kau beri hidayah
Sesungguhnya Kau Maha Pengasih

Hari Pertama Tahun Baru

Bismillahirrahmanirrahim…

1 Januari 2010… Selamat Tahun Baru~! Bersyukurlah kerana kita masih bernyawa, terus merasa nikmat hidup dariNya. Semoga dapat kita menambah lagi amalan yang kurang. Jatuh pada hari Jumaat, pastinya ramai yang menganggap ini perkara yang besar. Itu biasa… tiada salahnya. Cuma janganlah sehingga ada yang melakukan perkara yang bercanggah dengan syara’. Itu bahaya!

Solat Jumaat semalam tak dapat pakai baju Melayu yang cantik. Sekadar dapat pakai baju kemeja yang berkolar. Tak apalah… asalkan bersih, kemas & wangi (^.^). Khutbah pula disampaikan oleh Khatib yang digemari cara penyampaiannya. Beliau sering menyampaikan khutbah dengan sebutan yang jelas, kuat dan bersemangat. Sewaktu membacakan firman Allah pula sudah tentulah, segala ‘mahraj’nya terang, sehingga perbezaaan antara ra & gho, baris atas hamzah & ‘ain dapat didengari dengan mudah.

Continue reading

%d bloggers like this: