Jawapan Pemuas Hati

Seringkali jugak orang bertanya, aku & dia berapa kali “dating” nak kenal sebelum tunang? Bila aku jawab tak pernah, datang pulak tanda tanya, “Tak pernahhh?? Ye ke ni…?“, “Abis tu cemana kenal? Fesbuk eh?

Penat menjawab soalan-soalan dari orang yang tak ingin percaya walaupun berkali-kali soalan yang sama ditanya & berkali-kali jugak jawapan yang sama diberi.. Aku rasa la, ni je jawapan pemuas hati diorang:

Soalan: Pernah dating tak?

Iyelah… pernah dating, tapi dating dengan mak, bapak, satu keluarga dia semua sekali keluar sama-sama.

 

Soalan: Kenal dari Fesbuk?

Tak… ALLAH jodohkan.” Bak kata En. Mior Khabir Zikri, “Tunang aku tak ada Facebook. Selamat dunia akhirat.

 

Harap ini menjawab soalan. Terima kasih kepada yang bertanya.

Advertisements

Ganu Mari!

Mau pergi esok punya!!

 

 

Turn Way Back

Jauh aku mengembara
Memerhatikan gelagat manusia

Ada yang gembira hingga terlupa
Ada yang berduka tetapi gembira

Lelah menempuh jalan beronak duri
Kadang sesat tanpa haluan

Sehingga punca hilang di mata
Turutkan jua hati yang buta
Tak terdaya rasanya kaki melangkah

Kau pimpinlah langkah aku Tuhan
Agar tidak aku kesesatan dari jalan SyurgaMu

Aku hanya hamba yang diciptakan dengan kelemahan
Sering daku terlupa sering jua daku terleka
Dengan nikmatMu yang melimpah di depan mata

The ONE that made us all
And HE’s the guardian of HIS true believers

As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy

As HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us

HE knows what’s in all in our heart

HE bring ourselves from the darkness into the light

Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way

Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

Haiwan ke Syurga

Assalamualaikum.

Tak ada buah fikiran nak dijadikan plot. Apa yang berlaku, saya menjadi BiP sekali lagi, dan kemudian menjadi seperti penjual daging.

Yang mudahnya, lihat video:

p/s: 
jangan tengok kalau mabuk darah, 
jangan hirau suara simpati anak kecil dalam video ini.

dan gambar:

menunggu waktu

jelingan terakhir

menuju ke syurga...

tunggu apa lagi? lapah!!

lagi gambar:

Album Qurban 06112011

Selepas 2 Hari

<  Diberikan oleh seorang senior, untuk disampaikan kepada pembaca:  >

Assalamualaikum.

Selamat menjalani ibadah puasa Hari Arafah 9 Zulhijjah ini, bersamaan Sabtu, 5 November 2011 ini. Cubalah elakkan beraktiviti makan minum yang boleh dibuat sepanjang minggu dan bulan untuk kelebihan sehari setahun ini.

                     

Hadith daripada Abi Qatadah r.a. ujarnya, Rasullullah s.a.w. telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari‘Arafah, sabdanya bermaksud: “Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya.”

(Riwayatkan oleh Muslim dan al-Tirmizi)

Menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. juga bahawa Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Puasa pada hari ‘Arafah itu menghapuskan dosa dua tahun yang lalu dan tahun yang akan datang.” 

(Diriwayat oleh Muslim)

Marilah sebarkan untuk meramaikan orang berpuasa pada hari tersebut. 

Itu sahaja. 🙂

Wallahua’lam

Wassalam.

<  Saya dijangka ke kebun sawit Sabtu ini. Puasa + Menyawit  >

Menahan

Sudah 2 hujung minggu aku demam…

Badan panas & pening kepala.

Minggu lepas dapat balik kampung, menahan rasa pening Jumaat malamnya untuk memandu sejauh lebih 200 km. Oleh sebab di kampung suasananya hijau segar dalam & luar, demam sehari je… Sabtu petang dah boleh pergi kebun.

Minggu ini demam lagi, hari yang sama tapi waktunya lebih awal… dan seperti yang dijangka, sakit di bandar sesak payah untuk kebah. Rasa macam dah ok… tapi baru memandu ke Gombak sekejap dah pening semula. Malah labih teruk sampaikan kena buat situasi lampu kecemasan palsu untuk berehat sekejap. Malam ni ditambah pulak dengan sedikit sesak nafas.

Mungkin esok perlu ikut cakap Umi, “Pergi jumpa doktor.

Selamat malam.

HIS Plan!

Allah’s Plan is GREAT!

Some things are beyond planning.
And life doesn’t always turn out as planned.
You don’t plan for a broken heart.
You don’t plan for a lump in your breast.

You plan to be young forever.
You plan to climb the corporate ladder.
You plan to be rich and powerful.
You plan to be acclaimed and successful.
You plan to conquer the universe.
You plan to fall in love – and be loved forever.

You don’t plan to be sad.
You don’t plan to be hurt.
You don’t plan to be broke.
You don’t plan to be betrayed.
You don’t plan to be alone in this world
You plan to be happy.
You don’t plan to be shattered.

Sometimes if you work hard enough, you can get what you want.
But MOST times, what you want and what you get are two different things.

We, mortals, plan. But so does Allah in the heavens.
Sometimes, it is difficult to understand Allah’s plans especially when His plans are not in consonance with ours.

Often, when He sends us crisis, we turn to Him in anger.
We cannot choose what Allah wishes us to carry, but we can carry it with courage knowing that He will never abandon us nor send something we cannot cope with.

Sometimes, Allah breaks our spirit to save our soul.
Sometimes, He breaks our heart to make us whole.
Sometimes, He allows pain so we can be stronger.
Sometimes, Allah sends us failure so we can be humble.
Sometimes, He allows illness so we can take better care of ourselves.
And sometimes, Allah takes everything away from us so we can learn the value of everything He gave us.

Make plans, but understand that we live by Allah’s grace and by Allah’s plans!

Try to do our best in the way of Allah, in order to make our plans come true,

and ask the best to Him only! 

‘Cause…  Allah knows BEST..!

--- stolen from her ---

Bila?

Bila?

Tengah pilih la ni tarikh yang sesuai nak cuti… Bulan pilihan pertama, ada seminggu je. Bulan plihan kedua, boleh sambung bulan seterusnya… panjang sket.

Nak pilih bila ni? Kepada yang nak ikut tu, ada cadangan tak? Ke… nak amik dua-dua??? Tak la kelam-kabut sangat nanti kan?

Heheh!

Kalendar Malaysia & Cuti Sekolah 2012

Nah, tambahan untuk pembaca… klik pada yang berkenan ye~:

Cuti Umum Seluruh Malaysia 2012

Cuti Umum Malaysia Mengikut Negeri 2012

Isu #39: Orang Islam Terlibat Dengan Kegiatan Jenayah

Entri ini mempunyai isu berpadanan kepada entri sebelumnya.

_____________

Sumber buku: Soal Jawab Isu-isu Mencabar Dalam Islam
Oleh: Ustaz Abdul Ghani Shamsudin

SOALAN:

Mengapa orang Islam di zaman ini boleh terlibat dalam jenayah besar seperti membunuh, berjudi, minum arak, memfitnah dan banyak lagi?

 

JAWAPAN:

Manusia tanpa tarbiyyah atau didikan agama dan pendidikan umum yang baik akan berkembang sebagai suatu spesis atau mekanisme yang tidak berperikemanusiaan. Dia akan digerakkan oleh naluri, syahwat, rasa lapar, perasaan marah dan berbagai-bagai lagi pembawaan yang liar semata-mata. Manusia yang tidak menurut pendidikan ketuhanan akan membesar sebagai binatang berkaki dua tanpa kebijaksanaan, tanpa rasa malu dan takut kepasa Allah S.W.T.

Hal ini akan semakin serius apabila orang berkenaan menjadi orang besar yang berkuasa dan memiliki kekayaan sebesar kekayaan negara. Dengan kuasa dan harta yang banyak di samping syahwat yang berkobar-kobar, dia berkemungkinan besar melakukan kerosakan & kezaliman yang lebih besar dalam masyarakat. Kejahatan dirinya boleh dipalitkan kepada orang bawahan atau orang lain yang boleh menjadi kambing hitamnya. Bahkan dia sendiri mungkin tidak malu melakukan perbuatan maksiat dan kezaliman secara langsung tanpa rasa segan dan silu. Kejahatan akan menelurkan kejahatan berganda seterusnya. Akhirnya merebaklah kejahatan tersebut yang akhirnya memusnahkan sendi dah kerukunan masyarakat sekitarnya.

Read more »

Isu #33: Masalah Masyarakat Yang Tidak Terdidik Dengan Islam

Assalamualaikum… Entri nombor #33 ini ialah atas pilihan sahabat, Akashah Mohd Suri. Walau apa pun, fahami kehendak soalan yang dikeutarakan dan input penting dalam jawapan yang diberikan.

____________

Sumber buku: Soal Jawab Isu-isu Mencabar Dalam Islam
Oleh: Ustaz Abdul Ghani Shamsudin

SOALAN:

Saya seorang ahli jemaah masjid dan surau berdekatan dengan rumah saya, saya juga adalah seorang yang amat ambil berat, prihatin serta peka terhadap sesuatu isu yang berlaku dalam kalangan masyarakat, khususnya yang melinatkan persoalan agama.

                Kadang-kadang isu yang berlaku itu apabila dilihat dari sudut agama, ia benar-benar bercanggah dengan ajaran Islam, sebagai contoh baru-baru ini terdapat seorang artis wanita Melayu yang sanggup berkorban dengan membotakkan kepalanya demi menghidupkan serta menghayati watak dalam filem yang dilakonkannnya. Ada juga seorang artis wanita Melayu yang diundang ke majlis yang dianjurkan oleh sebuah syarikat arak untuk bernyanyi dalam satu pesta yang dinamakan ‘Guinness Black Party Series’ yang telah diadakan pada 16 Jun 2007 di Arena of Stars, Genting Highland seperti yang dilaporkan oleh akhbar The Sun pertengahan Jun lalu (2007).

                Tidak kurang juga ada seorang artis lelaki Melayu popular apabila ditanya wartawan TV3 pendapatnya mengenai penganjuran Jom Heboh di Danga Bay pada 9 dan 10 Jun lalu (2007), di mana dia mengatakan, kita perlu melihat dari sudut positif penganjuran konsert Jom Heboh, sedangkan dalam laporan Harian Metro pada Januari 2006 sehari selepas penganjuran konsert tersebut, para pegawai RELA, Jabatan Agama Islam Johor dan Dewan Bandaraya Johor Bahru telah menangkap 70 pasangan termasuk di bawah umur, mereka ditahan dan ibu bapa mereka dipanggil untuk diberikan penjelasan dan memberikan penjelasan mengapa anak mereka ditahan.

                Apakah umat Islam sudah lupa laporan tersebut? Tidakkah Mufti Besar Perak, Dato’ Dr. Hj. Harussani Zakaria dengan lantang menyatakan bahawa Jom Heboh atau apa nama pun ia hukumnya tetap haram, nampaknya CEO TV3 cukup berminat menganjurkannya, ia bermaksud dia menyuburkan maksiat, tambahan pula ia diluluskan oleh para pemimpin kerajaan negeri yang dikuasai Barisan Nasional.

                Persoalannya di sini, mengapa aktiviti maksiat terus berkembang tanpa sekatan, adakah ia suatu strategi BN untuk memenangi pilihan raya umum ke-12, atau BN memang parti maksiat, ataukah manusia sudah tidak kisah lagi dengan agama mereka?

 

JAWAPAN:

Sebab paling utama mengapa maksiat terus berkembang adalah kerana umat semakin meminggirkan diri daripada tuntutan agama. Apabila faham kebendaan menguasai pemikiran rakyat kerana disogok saban hari dengan rangsangan hidup serba kebendaan demi mencari sebanyak mungin keseronokan, kelazatan, kekayaan dan kekuasaan oleh media massa dan kecenderungan pihak berkuasa maka rakyat semakin tenggelam dalam menyahut panggilan nafsu dan sifat tamak harta dan kuasa.

Read more »

%d bloggers like this: