Dia Menentukan

Atas alasan kemungkinan tak balik beraya, aku buat keputusan untuk balik kampung pada 12-13 Ramadhan. Tapi entah macam mana, hari Sabtu lepas aku berbuka bersama seluruh ahli keluarga (kecuali seorang abang, sebab dia kerja shift petang). Ya… mak, abah, abang, kakak, ipar, anak saudara semuanya ada di rumah. Rupanya semua pun balik kampung. Ketentuan-Nya. Barangkali inilah suasana malam raya ‘awal’ untuk aku kali.

Sebelum isya’ & terawikh, aku keluar ke laman ambil angin di laman rumah (sebenarnya nak rehatkan telinga sekejap sebab anak saudara semuanya sedang aktif dalam rumah… faham-faham je lah kanak-kanak bila bersama). Di luar, aku tersenyum sorok-sorok. Mana tidaknya, siapa sangka malam tu tersusun kenderaan di bawah:

  1. JCJ 7754 – Ford Laser – Bani
  2. JJP 6838 – Naza Citra GLS – Kak Nor
  3. JHF 2548 – Naza Ria – Bamat
  4. JGC 6772 – Toyota Innova 2.0 E – Abg Rahim
  5. JJM 5247 – Proton Gen 2 – Boji
  6. JLG 8456 – Kia Motors Spectra LS – Bijam
  7. CCL 4363 – Nissan Grand Livina Impul – Abg Faisal
  8. JMT 713 – Perodua Myvi EZi – aku le…

Yang kerja shift: WKD 7034 – Proton Wira – Bepul

Suasana di laman masih senyap… kenapa? Sebab belum ada mercun. Senyap sampai azan berkumandang.

Habis.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: