Benarkah? #1

Ohoo~~

Ini berita yang sedang hangat dibincangkan! Berita kononnya seseorang yang menjadi pemimpin Al-Qaeda telah berjaya berjaya dibunuh. Malah media-media masa hot di negara kita pun telah menyiarkan gambar orang yang dikatakan sebagai Osama bin Laden itu.

Pertama. Saya mengajak semua agar kita sama-sama mendoakan kesejahteraan roh orang yang telah dilakonkan sebagai Osama bin Laden itu, kerana telah dibunuh untuk mewujudkan satu lagi kekecohan terhadap Islam.

Kedua. Saya nak ucap tahniah kepada media masa hot iaitu Utusan Melayu & Berita Harian kerana telah menyiarkan gambar muka mayat tersebut. SABAR! Saya bukan menyanjung media masa ini @ mencaci si mati. Tapi dengan adanya gambar tersebut, saya boleh lakukan kajian ke atasnya.

Ketiga. Saya berterima kasih kepada IU Melaka kerana menerima saya menjadi ahli Biro Informasi & Penerbitan (BiP) suatu ketika dulu, dan dapat belajar bagaimana teknik MEMBUAT & MENGUBAHSUAI gambar menggunakan pelbagai perisian lama & terkini.

Keempat. Inilah tujuan entri kali ini. Saya bukanlah pakar penyelidik gambar, namun saya bersama dengan penyelidik yang menyatakan gambar disiarkan Utusan & Berita Harian itu sangat-sangat-sangat-sangat diragui! Dengan pengamatan awal juga, dengan yakin saya menyatakan gambar tersebut adalah PALSU! Sila fikirkan, saya akan siarkan hasil kajian saya ke atas gambar PALSU tersebut kemudian. Yang berhajat nak tahu, boleh tunggu..

Tips untuk difikirkan pada gambar, lihat bahagian muka saja dah cukup… dari hidung ke atas & bahagian telinga ke bawah… kalau tak pernah belajar ubahsuai gambar pun sepatutnya anda boleh lihat apa dia yang pelik di situ, dan sila lah berhenti dari mengangguk saja berita dari media masa sekarang.

Lagi tips tapi berkaitan Al-Qaeda… siapa pernah lihat gambar atau video ahli Al-Qaeda dengan terang menunjukkan mukanya bahawa mereka membunuh orang awam sesuka hati? Yang saya pernah lihat selama ini hanya video “ugutan” bersama tebusan dengan muka tertutup, video yang hanya dengar bunyi debilan senapang & meriam, gambar mangsa-mangsa SAHAJA yang telah dibunuh, gambar dua “besi terbang” tak nampak pemandunya dan lagi hanya video pertempuran antara kedua-dua pihak tentera (Amerika la.. siapa lagi). Tapi berbeza dengan pembunuhan orang awam oleh tentera Israel kan? Tak payah saya nak taip lagi, anda boleh Google sendiri, mesti ada punya yang LIVE!

>> bersambung….

2 comments so far

  1. mutiara on

    cepatla sambung #2🙂

    • aMeL on

      insyaAllah… sibuk sikit kali ni. Hujung minggu ni ada la #2 kalau tak ke mana…


Leave a Reply

