Jadi Lelaki & Cuba Lagi!

Satu-satunya penyanyi gaya hip-hop atas bumi yang aku gemar dengar lagunya – Malique.

Liriknya (orang kata) biasa, tapi setiap satu baris ada makna! Untuk siapa? Dirinya & orang lain…

(Orang kata lagi) Apalah minat lagu serabut macam ni? Rilek dik… sedar tak dia bawa mesej dakwah cara tersendiri? Kalau tak jumpa, cuba tengok liriknya (pun cukuplah) & cari lagi.

Salah satu dalam albumnya, Cuba Lagi (feat Lah Ahmad):

Satu dua tiga dan empat
Cuba berkali masih tak dapat
Lupakan sakit segan dan penat
Nanti di puncak pasti terubat

Empat tiga dua dan satu
Puncaknya betul aku di situ
Ada dah dekat, ramai yang berbatu
Cuba lagi dik ku tunggu

(korus)
Ku cuba berkali-kali
Masih tak menjadi-jadi
Tapi ku tak patah hati
Tiap kali gagal aku cuba lagi
Aku cuba lagi, aku cuba lagi
Hanya yang lemah kan lari
Jadi lelaki dan cuba lagi

Ku cuba, ku cuba, ku cuba
Puas ku cuba

Nah! Bukan senang hendak menang
Apatah lagi jadi juara
Nah! Bukan senang nak jadi bintang
Apatah lagi jadi lagenda
Aku tahu aku fasih
Nombor satu, yup, aku masih
Terima kasih seteru bersekutu
Keranamu aku bertambah mutu
Tetapi, kebelakangan ini aku tepu
Hampir beku, ni, buku lirik kosong nak berdebu
Hilang sengat hilang seri hilang seru hilang merdu
Mata tutup kepala tertelungkup
Pintu dengar ketuk, oh anakku menjenguk
Papa jangan kerut dahi
Tukar niat baca Bismillah mesti jadi

(ulang korus)

Buat lagu hebat radio tak nak main
Apa boleh buat? Buat lagu lain
Aku dengar sedap, dia dengar lain
Mungkin lepas menang AIM dia main
Jangan cari pasal, kaji hujung pangkal
Buat lagi sampai tiada orang boleh sangkal
Sampai orang kampung kata pakai tangkal
Sampai gadis kota tidur tepuk bantal
Sampai orang-orang gaji pun hafal
Tapi selagi tak berlaku, tawakal
Ganda usaha bukan simpati
Percaya besok lusa buat lagi
Mereka tanya sampai mana
Yo nampak langit sampai sana
Tiada makna kalau tiada fakta
Lihat carta situ ku diwarta

(ulang korus)

Ma kata ku pandai Pa kata ku kuat
Jadi kalau cari jalan tak jumpa, ku buat
Ke sini ke sana hanya satu garis lurus
Jangan menoleh mana-mana jalan terus
Ku bukan jenis suka omong kosong
Tolong dengar dik, jangan bodoh sombong
Lima ribu tahun atau lima saat
Kalau kita mahu kita dapat
Banyak laki, berapa jati
Banyak janji, berapa ditepati
Cuma dara sunti minta puji, anak jantan minta uji
Lepas cakap besar tanam pokok
Pasti belum boleh berteduh besok
Dan kalau tak berbuah doa sehari lagi
Tuah akan sampai dengan Taming Sari sekali

Ku cuba lagi

(ulang korus)

Simple bahasa je lirik dia sebenarnya… Tapi makna kena faham sendiri betul-betul. Kena tak batang hidung sendiri?
Ni baru satu lagu, ada banyakkkk lagi~ kalau tak faham, boleh Cerita kat Kedai Kopi.
Tak perlu kata/komen apa-apa, Senyum!
OK.


2 comments so far

  1. Sender~ on

    Kena jadi LELAKI dan cuba lagi?

    Baru nak LIKE satu entry lama, tapi button dah tiada! Macam chipsmore pula..

    • aMeL on

      Butang “Like” hilang?
      itu tidakkkkkkkkk mungkin!

      kalau nak butang tu ada… kena pilih tajuk entry tu saja.. (buka entry tersebut sahaja). terima kasih~


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: